VISI
Mendapatkan sumber tenaga manusia yang berkebolehan dan kompeten untuk berkhidmat selaras dengan cabaran masa dan kemajuan teknologi
MISI
Membantu kerajaan negeri dalam mewujudkan perkhidmatan awam yang bermutu tinggi
OBJEKTIF
Memberi perkhidmatan yang bermutu tinggi, telus dan berkesan dalam memenuhi kehendak "stakeholder" dan perkhidmatan awam
SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM NEGERI SELANGOR
suruhanjaya perkhidmatan awam negeri selangor (spn) ditubuhkan pada tahun 1960 mengikut bab 10 fasal 97 (9) undang-undang tubuh kerajaan selangor 1959.
Tanggungjawab suruhanjaya, sepertimana diperuntukkan di bawah bab 10 fasal xcii (9) undang-undang tubuh kerajaan selangor 1959 adalah seperti berikut:
“tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang sedia ada dan kepada peruntukan-peruntukan bahagian ini, maka adalah menjadi kewajipan suruhanjaya untuk melantik, mengesahkan dan memasukkan ke dalam perjawatan tetap atau berperenak, menaik pangkat, menukar dan menjalankan kawalan tatatertib ke atas anggota-anggota perkhidmatan yang diliputi oleh bidang kuasanya.”
sebagai pihak berkuasa tatatertib, suruhanjaya mempunyai bidang kuasa untuk menimbang dan memutuskan kes pelanggaran tatatertib dengan tujuan dikenakan hukuman turun pangkat atau buang kerja. walaubagaimanapun, suruhanjaya boleh menjatuhkan hukuman yang lebih ringan selain daripada turun pangkat atau buang kerja.
sebagai lembaga rayuan tatatertib, suruhanjaya mempunyai bidang kuasa untuk menimbang dan memutuskan kes rayuan di atas keputusan yang dibuat oleh lembaga tatatertib di peringkat daerah dan jabatan negeri di mana keputusan yang dibuat adalah muktamad.
Kemaskini pada 2025-07-15 09:43:58 daripada Administrator