Highlights
SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI 
SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM NEGERI SELANGOR

 


 DASAR PRIVASI | DASAR KESELAMATAN | HAKCIPTA | BANTUAN 
Reset Setting Change contrast to brightChange contrast to originalChange contrast to darkChange to thin layoutChange to default layoutChange to wide layoutChange font size to lower sizeChange font size to original sizeChange font size to large size
T
T
T
T
T
T
  BM   |   ENG
 

Pendaftaran

1. Bagaimanakah untuk memohon jawatan dalam kerajaan?
  Permohonan untuk memasuki perkhidmatan awam negeri hendaklah dibuat secara online di Portal Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia iaitu spn.selangor.gov.my di Sistem MyRecruitment.
   
2. Bagaimana ingin mendapatkan Kata Laluan bagi mengisi Pendaftaran Permohonan Secara (Sistem MyRecruitment)?
  Pemohon perlu mencipta kata laluan sendiri dengan klik “Daftar Akaun Baru”. Kata nama adalah No. Kad Pengenalan pemohon yang mana sistem akan papar secara automatic.
   
3. Bagaimana saya ingin mengemaskini pendaftaran saya?
  Setelah berjaya Log Masuk, pemohon boleh mengemaskini semua data permohonan pendaftaran pada bila-bila masa sahaja tanpa perlu menghubungi SPN Selangor.
   
4. Apakah jawatan yang sesuai dengan kelulusan akademik saya?
  Maklumat mengenai kesesuaian jawatan yang dipohon dengan kelulusan akademik boleh didapati di ruangan Panduan – Maklumat Jawatan
   
5. Bilakah iklan jawatan kosong disiarkan?
  Iklan sesuatu kekosongan jawatan akan disiarkan bergantung kepada Bahagian Pengurusan Sumber Manusia. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.……………….
   
6. Perlukah saya menghantar biodata/maklumat peribadi (resume) untuk memohon jawatan melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Selangor?
  Tidak perlu. Pemohon hanya dikehendaki mengisi dengan teliti dan sempurna semua maklumat yang diperlukan dalam borang permohonan. Walau bagaimanapun, setelah mengisi secara atas talian, pemohon perlu menghantar sesalinan senarai semak dokumen ( dalam tempoh iklan di buka) ke:-

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Selangor,
Tingkat 1, Bangunan Darul Ehsan,
No.3 Jalan Indah, Seskyen 14,
40000 Shah Alam.

Kegagalan memberi dan mengemukakan maklumat yang betul dan lengkap akan membatalkan permohonan ini.
   
7. Adakah semua institusi pengajian tinggi diiktiraf?
  Tidak semua institusi pengajian tinggi (IPT), terutamanya institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), sama ada di dalam atau di luar Negara yang diiktiraf oleh Kerajaan. Oleh itu mereka yang ingin berkhidmat dengan Perkhidmatan Awam perlu memastikan IPT dan program pengajian telah diiktiraf oleh Kerajaan. Semakan senarai IPT dan program pengajian boleh dibuat melalui pautan http://www.interactive.jpa.gov.my/frmmainiktiraf.asp.
   
8. Bolehkah saya memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk yang lebih rendah?
  Boleh, Contoh: Jika anda memiliki kelayakan Diploma/STPM, anda boleh memohon jawatan yang mensyaratkan kelayakan masuk SPM. Demikian juga pemohon yang memiliki kelayakan ijazah sarjana muda di peringkat ijazah kepujian/am boleh memohon jawatan yang mensyaratkan kelulusan di peringkat Diploma, STPM atau SPM dengan syarat pemohon mempunyai kelayakan di peringkat Diploma/STPM/SPM. Walau bagaimanapun, kelayakan di peringkat matrikulasi masih belum diiktiraf Kerajaan bagi maksud pelantikan dalam perkhidmatan awam.
   
9. Apa akan berlaku jika saya menolak tawaran jawatan?
  Calon yang telah ditawarkan jawatan tetapi menolak tawaran tersebut tidak akan dikenakan apa-apa tindakan.
   
10. Adakah kumpulan pemohon yang diberi pertimbangan khas?
  Orang Kurang Upaya (OKU), Orang Asli, peserta Program Pembasmian Rakyat Termiskin (PPRT) / Program Kesejahteraan Rakyat (PKR) dan Penerima Bantuan dari Kerajaan akan diberi pertimbangan berdasarkan tapisan khas yang ditetapkan. Mereka ini akan dipanggil temu duga berdasarkan tapisan kelayakan minimum yang ditetapkan dalam skim perkhidmatan atau iklan. Walau bagaimanapun semasa menghadiri temu duga, pemohon ini dikehendaki membawa dokumen berkaitan bagi membuktikan kesahihan tersebut.
   
11. Apakah keistimewaan pemohon dari kalangan pegawai kontrak?
  Pegawai Kontrak juga dianggap sebagai Pegawai Sedang Berkhidmat (PSB) dan diberi keistimewaan dari segi tapisan yang lebih longgar/rendah berbanding dengan calon lantikan terus untuk dipanggil temu duga.

Walaubagaimanapun, pertimbangan pemilihan mereka tertakluk kepada prosedur dan peraturan yang sama seperti yang dikenakan kepada pemohon lantikan terus. Ini bermakna mereka tidak akan dilantik tetap secara automatik walaupun terdapat kekosongan jawatan yang mereka pohon.
   
12. Adakah calon pemegang biasiswa Kerajaan diberi keistimewaan?
  Pemohon dari kalangan pemegang biasiswa Kerajaan tidak diberi sebarang keistimewaan. Mereka tertakluk kepada prosedur yang sama seperti yang terpakai kepada pemohon lain dan pertimbangan pemilihan mereka bergantung kepada merit.
   
13. Adakah pengalaman bekerja di sektor swasta diambil kira?
  Tidak diambil kira. Namun demikian calon boleh memohon penetapan gaji masuk yang lebih tinggi berdasarkan pengalaman jawatan yang disandang dan kelayakan yang diperolehi.
   
14. Apakah kelebihan menyertai Perkhidmatan Awam?
  Di antara kelebihan/kemudahan yang diperolehi setelah menyertai perkhidmatan awam adalah seperti Elaun Perumahan, Cost of Living Allowance (COLA), Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA), kenaikan gaji setiap tahun, kemudahan pinjaman kenderaan, cuti tahunan mengikut kelayakan, cuti bersalin serta pinjaman perumahan.
   
15. Adakah berlakunya diskriminasi di antara pelajar IPTA/IPTS?
  Semua pemilihan calon akan dinilai secara adil/sama rata tidak kira sama ada calon dari IPTA/IPTS berdasarkan tapisan dan merit yang ditetapkan. Selain itu, semua calon yang melepasi tapisan akan dinilai berdasarkan prestasi semasa ditemu duga.
   
16. Perlukah saya memperbaharui permohonan saya walaupun saya telah lulus peperiksaan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Selangor atau status saya sebagai calon simpanan sebelum ini? Sekiranya saya memperbaharui permohonan saya, adakah ianya akan menjejaskan keputusan peperiksaan yang saya telah hadiri dan lulus?
  Perlu. Sekiranya permohonan pendaftaran pemohon telah tamat tempoh sah laku maka pemohon perlu memperbaharui pendaftaran tersebut. Pembaharuan borang pendaftaran tidak akan menjejaskan keputusan peperiksaan atau status calon simpanan sebelum ini. Hanya maklumat yang diisi semasa mengisi borang pendaftaran sahaja yang akan berubah.

Kemaskini pada 2015-06-16 11:56:40 daripada Administrator

  •  
  • Email this page
  • 47488
© Hakcipta 2015 SPN
Paparan terbaik: IE11 / Firefox / Google Chrome terkini dengan resolusi melebihi 1024x768px
  • MyGov Mampu MSC
  • JPA IIM   KSN
  • 1Malaysia SPA SPR BPA
Hari IniHari Ini8
Jumlah PelawatJumlah Pelawat261471

Tarikh Kemaskini 18-12-2017 Jumlah Pelawat : 261471