1. |
Apakah peraturan yang berkaitan dengan urusan Penamatan Perkhidmatan dan dalam keadaan yang bagaimanakah seseorang pegawai itu boleh ditamatkan perkhidmatan? |
|
Urusan Penamatan Perkhidmatan dilaksanakan mengikut Peraturan 48, 49 dan 50, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012] jika seseorang pegawai itu telah: |
|
- menyembunyikan apa-apa maklumat tentang kesihatannya dalam Borang Pemeriksaan Perubatan;
- membuat akuan palsu dalam Surat Akuan Sumpah (akuan berkanun);
- tidak mematuhi kehendak dalam Surat Aku Janji;
- meminda atau memalsukan apa-apa dokumen berhubungan dengan pelantikannya;
- gagal Tapisan Keselamatan;
- gagal mendapat perakuan Ketua Jabatan (prestasi yang tidak memuaskan); dan
- gagal dalam peperiksaan dan / atau Program Transformasi Minda (PTM) dan / atau lain-lain kursus atau latihan yang disyaratkan bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan.
|
|
|
2. |
Apakah dokumen yang diperlukan untuk memproses urusan Penamatan Perkhidmatan? |
|
Dokumen-dokumen yang perlu dikemukakan kepada Suruhanjaya: |
|
|
|
a) bagi kes - menyembunyikan apa-apa maklumat tentang kesihatannya dalam borang pemeriksaan kesihatan: |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- Borang Pemeriksaan Perubatan yang mengandungi pengakuan pegawai mengenai kesihatannya;
- dokumen lain sebagai bukti pegawai menyembunyikan maklumat kesihatannya;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
b) bagi kes - membuat akuan palsu dalam Surat Akuan Sumpah (akuan berkanun): |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- Surat Akuan Sumpah (akuan berkanun) pegawai;
- dokumen lain sebagai bukti pegawai telah membuat akuan palsu;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
c) bagi kes - tidak mematuhi kehendak dalam Surat Aku Janji: |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- perakuan keengganan mematuhi kehendak Surat Aku Janji oleh pegawai; dan
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
d) bagi kes - memalsukan apa-apa dokumen berhubung dengan pelantikannya: |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- dokumen lain yang membuktikan terdapatnya pemalsuan dokumen;
- laporan polis;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
e) bagi kes - gagal tapisan keselamatan: |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- alasan-alasan pegawai berkenaan gagal dalam tapisan keselamatan;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
f) bagi kes - gagal mendapat perakuan Ketua Jabatan (prestasi pegawai yang tidak memuaskan): |
|
- perakuan Ketua Jabatan yang tidak menyokong pegawai untuk disahkan dalam Perkhidmatan (diperakukan setelah genap tempoh percubaan asal atau yang dilanjutkan);
- alasan-alasan Ketua Jabatan dengan bukti pegawai telah gagal memperolehi sokongan perakuannya dengan menjurus kepada alasan yang spesifik yang boleh dipertahankan dan tidak terkeluar daripada Peraturan 29, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U. (A) 1/2012];
- Markah Penilaian Prestasi Tahunan bagi tempoh tiga (3) tahun terakhir yang tidak bercanggah dengan para (ii) di atas;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
|
g) bagi kes - pegawai yang gagal dalam peperiksaan dan / atau Program Transformasi Minda dan / atau kursus atau latihan yang disyaratkan bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan: |
|
- perakuan penamatan daripada Ketua Jabatan;
- salinan kenyataan dan keputusan peperiksaan dan / atau Program Transformasi Minda dan / atau kursus atau latihan yang berkenaan yang disyaratkan bagi tujuan pengesahan dalam perkhidmatan;
- salinan Kenyataan Perkhidmatan yang telah dikemaskini; dan
- salinan surat tawaran pelantikan tetap jawatan (jika berkenaan).
|
|
|
3. |
Apakah peraturan yang berkaitan dengan urusan Pembatalan Tawaran Pelantikan dan dalam keadaan yang bagaimanakah seseorang pegawai itu boleh dibatalkan tawaran pelantikannya? |
|
Urusan Pembatalan Pelantikan dilaksanakan mengikut Peraturan 20(5), Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Pelantikan, Kenaikan Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan) 2012 [P.U.(A) 1/2012] jika seseorang calon / pegawai itu: |
|
- didapati tidak sihat setelah diperiksa dan diperakui tidak sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan berdaftar; dan / atau
- tidak mematuhi mana-mana syarat yang disebut dalam perenggan 20(1)(b) iaitu tidak mematuhi syarat-syarat yang terdapat dalam Surat Akuan Sumpah (akuan berkanuan) di bawah Akta Akuan Berkanun 1960 [Akta 13]; dan / atau
- tidak mematuhi mana-mana syarat yang dinyatakan di dalam Surat Aku Janji iaitu tidak mematuhi Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993 [P.U. (A) 395/1993], Perintah-perintah Am, pekeliling, surat pekeliling, peraturan dan arahan lain yang dikeluarkan oleh Yang di-Pertuan Agong dari semasa ke semasa sepanjang perkhidmatannya dalam perkhidmatan awam.
|
Kemaskini pada 2015-06-16 12:07:36 daripada Administrator